Login     |     Inschrijven

CONSIDERANS voor het erediploma van het Nederlands Lucht- en Ruimtevaart Fonds Ing. Rudi den Hertog

 

Rudi den Hertog is een van de meest markante techneuten in de Nederlandse luchtvaart. Hij is bijzonder betrokken bij de Nederlandse vliegtuigindustrie in de breedste zin, en hij wordt gezien als het technisch geweten van de oude Fokkerorganisatie, de onderhoudselementen hiervan zoals die na 1996 voortgezet werden, en in de recente herstartinspanningen van het Fokker 100 programma bij Rekkof (nu NAC b.v).

 

Opgeleid als werktuigbouwkundige aan de HTS Amsterdam (een voorloper van de huidige Hogeschool van Amsterdam), trad hij in 1969 in dienst van Fokker Aircraft. Na verschillende technische functies zoals Project engineer F28 development, F29 project engineer, Assistant Chief Engineer MDF-100; en Engineering project manager Fokker 100 development, werd Rudi in 1985 benoemd tot Hoofdconstructeur voor het Fokker 100 programma. Later werd onder zijn verantwoordelijkheid de Fokker 70 ontwikkeld, een programma wat als uniek kenmerk had dat het op tijd en binnen budget afgerond werd en dat een zeer succesvol vliegtuig heeft opgeleverd.

 

Na het faillissement van Fokker b.v. kreeg hij de verantwoordelijkheid voor de blijvende luchtwaardigheid (continued Airworthiness) van de gehele Fokker vloot, als hoofdconstructeur voor het Fokker 100/70 programma en voor de Fokker 50/60 bij de Type Certificaathouder voor deze vliegtuigen: Fokker Services. In deze functie moesten vaak in gebruik optredende problemen met de bestaande vloot opgelost worden dmv "service bulletins", hierbij moesten voortdurend oplossingen gevonden worden voor de mogelijkheden voor een operator om zijn vloot economisch aan te passen. Hierbij stond voor Rudi de veiligheid altijd voorop en onbespreekbaar als variabele. Deze betrokkenheid bij de luchttransportveiligheid blijkt ook uit zijn actieve deelname in "FAST", (Future Aviation Safety Team") en ECAST (European Commercial Aviation Safety Team), internationale for a gericht op het voorzien van het effect van ontwikkelingen in de commerciële luchttransportindustrie op de veiligheid in deze sector, en het ontwikkelen van een visie om ondanks de trendmatige groei in luchttransport het uitstekende track record hiervan verder te verbeteren.

 

Rudi zet zich met bijzonder veel visie, bekwaamheid, doorzettingsvermogen en technisch

geweten als Hoofdconstructeur in voor het opnieuw opstarten van de Fokker 100 productie in Nederland. Dit project is zowel innovatief als technologisch hoogstaand: het project behelst het grondig moderniseren en opnieuw in dienst stellen van een verkeersvliegtuig wat bijna 20 jaar geleden uit productie genomen is. Dit is als project zeer innovatief, naar ons weten is zoiets in de recente geschiedenis nog niet eerder ondernomen, en technologisch hoogstaand omdat de laatste beschikbare technologie geïntegreerd gaat worden met een bestaand, duurzaam en betrouwbaar casco. Hierbij zal worden voldaan aan de laatste regelgeving.

 

Wie – zoals enkele bestuursleden van het NLF -  het geluk heeft, of heeft gehad, om met Rudi samen te mogen werken kent zijn brede inzicht in de materie, zijn gedrevenheid in zake van techniek en veiligheid, en een ongeëvenaarde betrokkenheid bij de klanten, de onderneming en bij de professionals die in de onderneming werken. Hierbij is hij buitengewoon gemotiveerd om de ervaringen van voorgaande generaties over te brengen op de nieuwe generatie ingenieurs. Hierbij wordt hij geholpen door een volmaakt geheugen om vanuit een aantal stapels rapporten op zijn bureau precies het juiste document te pikken. Deze kwaliteit zet zich voort in het digitale tijdperk, waarbij de stapels rapporten vervangen zijn door een veelvoud van files en folders op harde schijven, maar het juiste document komt in 2 minuten op het scherm.

 

Op dit moment is het niet duidelijk of de pogingen om een nieuw Nederlands vliegtuigtype in de markt te zetten succes zal hebben. Maar als dit inderdaad tot stand komt is dat voor een belangrijk deel te danken aan Rudi den Hertog.

 

Al deze feiten zijn voor het bestuur reden geweest Dhr. Ing Rudi den Hertog een Erediploma toe te kennen

Banner

Contact:

Postbus 33
2200 AA Noordwijk

Email:



© 2016 NLF
Disclaimer
Sitemap
Contact

 

 Realisatie:

Digio applications BV